یپوماتیک چیست LIPOMATIC
بیشترین سوالات در لیپوماتیک بر این نکته متمرکز است که لیپوماتیک چیست ، عوارض لیپوماتیک چیست و همچنین اینکه برتریهای این روش نسبت به روشهای گذشته چیست . لیپوماتیک در حقیقت یک نوع دستگاه ساکشن پیشرفته برای تخلیه چربیهای موضعی زیر پوست می باشد. تکنولوژی بکار گرفته شده در این ابزار بقدری دقیق و فوق العاده عمل می کند که کاملا آنرا از لیپوساکشن متمایز می سازد. همچنین برتری این دستگاه بر لیزر لیپولیز هم در حین عمل برای جراح و هم در نتایج عمل برای بیمار کاملا مشهود می باشد.
لیپوماتیک Lipomatic با استفاده از امواج اینفراسونیک و ارتعاش (Vibration) و نوسان ثابت حول محوری (Nutation) سلولهای چربی را از محل اتصالات آنها به یکدیگر جدا می سازد و بدون اینکه منجر به تخریب سلولهای چربی گردد، سلولهای بافت چربی را سالم از زیر پوست با عمل ساکشن خارج می نماید. به همین دلیل از سلولهای خارج شده چربی توسط این تکنیک می توان مجددا بعنوان فیلر برای حجیم سازی گونه و صورت و یا سایر اعضاء استفاده نمود. قابل ذکر است که این چربی بمراتب دارای دوام بیشتر و تورم کمتر پس از تزریق بعنوان فیلر می باشد و نسبت به چربی کشیده شده توسط ساکشن برای حجیم سازی بسیار سالمتر (Intact) است.
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
گوشیهای میانردهی «سامسونگ» هر روز با نام و پسوندهای جدید معرفی میشوند و فقط با چند تغییر کوچک در اختیار کاربران جهانی قرار میگیرند. سامسونگ این بار از نسل جدید گلکسی A رونمایی کرده و قصد دارد بهزودی آنها را روانهی بازارهای جهانی کند. گوشی موبایل «گلکسی A7 2017 دو سیمکارت» (Galaxy A7 2017 Dual SIM) از این سری، یک میانردهی باکیفیت به حساب میآید. این گوشی با وجود شباهت به نسل قبلی خود از ویژگیهایی مانند مقاومت در برابر گردوغبار و آب تا عمق 1.5 متر به مدت 30 دقیقه بهره برده که آن را از همتای 2016 خود متمایز میکند. سختافزاری که میتواند برای انجام بسیاری از امور مفید باشد، بدنهی زیبا و چشمنواز، نمایشگری که کیفیتش چشمها را خیره میکند، حسگر اثرانگشت برای امنیت بیشتر و دوربینی که تصاویر فوقالعاده ثبت میکند، از مشخصات این گوشی میانرده هستند. سامسونگ برای تجربهی کاربری بهتر در گلکسیA7 2017 ، تراشهی 64بیتی اگزینوس 7880 را در نظر گرفته که 8 هستهی پردازنده با معماری کورتکس A53 با قدرت پردازش 1.9 گیگاهرتز دارد؛ 3 گیگابایت رم در کنار این مجموعهی سختافزاری قرار دارد که به روانترشدن محصول کمک میکند. گلکسی A7 2017 از حافظهی داخلی 32گیگابایتی بهره برده و میتواند کارت حافظهی جانبی تا 256 گیگابایت را پشتیبانی کند. طبق روال تمام گوشیهای هوشمند امکان استفاده از فناوریهایی مثل بلوتوث، Wi-Fiو NFC هم در این محصول وجود دارد که تجربهی کاربری بهتری را برای کاربران A7 2017 به ارمغان خواهد آورد. نمایشگری با پنل OLED و فناوری Super AMOLED بهاندازهی 5.7 اینچ و رزولوشن FullHD برای این گوشی عالی به نظر میرسد. این نمایشگر میتواند تصاویر را با اشباع رنگ چشمنواز و با تراکم مناسب 386 پیکسل بر اینچ به تصویر بکشد. برای محافظت از آن هم، از جدیدترین نسخهی محافظهای گوریلاگلس استفاده شده است. این نمایشگر قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان را دارد و برای بازی و فیلمدیدن کاملا مناسب خواهد بود. برای پاسخ به نیاز علاقهمندان به عکاسی با گوشی موبایل، سامسونگ دو سنسور 16مگاپیکسلی را در A7 2017 به خدمت گرفته که با داشتن امکانات فراوان، برای یک میانرده عالی به نظر میرسد. دوربین اصلی که به فلشی از نوع LED مجهز شده است، میتواند در مکانهایی با نور کم هم عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. دوربین سلفی گلکسی A7 هم سنسوری 16مگاپیکسلی با دریچهی دیافراگم بازتر دارد که حالا میتواند نور بیشتری جذب کند و درنتیجه تصاویر بهتری هم ثبت میکند. گلکسی A7 از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و از دو سیمکارت در سایز نانو پشتیبانی میکند. از دیگر مشخصات ظاهری این گوشی میتوان به ضخامت 7.9، طول 156.8 و عرض 77.6 میلیمتری اشاره کرد که مناسب با نمایشگر 5.7اینچی آن در نظر گرفته شده است. در نسل جدید گلکسی A7، اندروید مارشمالو ایفای نقش میکند و یک باتری 3600 میلیآمپرساعتی، وظیفه تأمین انرژی را بر عهده دارد. اگر شما از کاربران محصولات سامسونگ هستید، محصول جدید این شرکت با عنوان A7 2017 میتواند بهعنوان یک میانردهی قدرتمند بخش عمدهای از نیازهای شما را پاسخگو باشد.
ثقل ) - سنگینى - کیفیت خاصى براى جسم است ، و خاصیت آن این است که حمل چنین جسمى و جابجا کردن آن دشوار است ، و چه بسا همین کلمه در غیر جسم ، مثلا در امور معنوى هم به عنوان استعاره استعمال مى شود، مثلا مى گویند درس امروز سنگین بود، یعنى تحمل آن براى فهم و درک شاگردان دشوار بود و یا مى گویند سخنرانى امروز که همه اش نظریه هاى علمى دقیق بود براى عوام سنگین بود، که در این گونه تعبیرها کلمه سنگین در غیر جسم به کار رفته ، در امور معنوى که درک آن دشوار است و یا حقایقى در بر دارد که رسیدن به آن سخت است ، و یا فرمانهایى را متضمن است که امتثال آن و مداومت بر انجام آن دشوار است .قرآن کریم که کلام الهى است به هر دو اعتبار ثقیل است ، اما از حیث فهم معنایش ثقیل است براى اینکه کلامى الهى است که پیامبر آن را از ساحت عظمت و کبریایى گرفته ، و معلوم است چنین کلامى را نمى فهمد مگر نفوس طاهر از هر پلیدى ، نفوسى که از هر سببى قطع امید کرده و تنها به خداى سبحان که مسبب الاسباب است دل بسته ، کلامى است الهى و کتابى است عزیز، که ظاهر و باطنى دارد، تنزیل و تاویلى دارد، تبیان براى هر چیز است ، و سنگینى آن از حال و وضع رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مشهود بود، همه مى دیدند که در هنگام گرفتن آن دچار برحاء - حالتى شبیه بیهوشى - مى شد، و این معنا در روایات بسیار زیاد آمده .
و اما از حیث تحقق بخشیدن به حقایق معارفش ، و ساده تر بگویم توحید و معارف اعتقادى و اخلاقیش را در خود پیاده کردن ، آنقدر سنگین است که در بیان سنگینیش کافى است آیات زیرا را بخوانیم که مى فرماید: (لو انزلنا هذا القران على جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیه اللّه و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون و و لو ان قرانا سیرت به الجبال او قطعت به الارض او کلم به الموتى ) که در اولى مى فرماید کوه تحمل آن را ندارد که قرآن بر او نازل شود، و اگر بر کوه نازل مى شد کوه خاشع و از ترس خدا پاره پاره مى شد، و در دومى از این معنا خبر داده که با این قرآن مى توان کوهها را به حرکت در آورد، و زمین را پاره پاره کرد، و با مردگان سخن گفت .
قرآن کریم نه تنها به آن دو اعتبار سنگین است ، بلکه به اعتبار پیاده کردنش در جامعه و دعوت مردم به اینکه مراسم دین حنیف را بپا دارند، و خلاصه برترى دادن این دین حنیف بر سایر ادیان نیز سنگین است ، شاهد سنگینیش مصائب و ناملایماتى است که رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) در راه خدا تحمل کرد، و آزارهایى است که براى خدا چشید، که آیات قرآن هم پاره اى از انواع ایذاءها و استهزاءها و خطاکاریهایى که آن جناب از مشرکین و کفار و منافقین و بیماردلان دید حکایت کرده است .
پس اینکه مى فرماید: (انا سنلقى علیک قولا ثقیلا) منظور از(قول ثقیل) همین قرآن عظیم است ، به دلیل اینکه این آیات را که در اول بعثت نازل شده براى هر کس بخوانى همین به ذهنش مى رسد، مفسرین هم قول ثقیل را به قرآن تفسیر کرده اند.
مفسرین در اینکه سنگینى قرآن چه معنا دارد، اقوالى دیگر دارند.
یکى اینکه : قرآن عظیم الشان و متین و مستدل است ، همچنان که خود ما مى گوییم : این کلام وزین و سنگین است ، یعنى در موقع خود واقع شده است .
یکى دیگر اینکه : قرآن در میزان روز قیامت سنگین است ، حال یا حقیقتا سنگین است و یا مجازات و به این عنایت که ثوابى که در برابر قرآن به اشخاص مى دهند بسیار و مهم است .
یکى دیگر اینکه : قرآن بر کفار و منافقین سنگین است ، براى اینکه هم اعجاز دارد که نه مى توانند مثلش را بیاورند و نه مى توانند قبولش کنند، و هم اینکه مشتمل بر تهدید علیه ایشان است .
یکى دیگر اینکه : سنگینى قرآن کنایه است از بقاى آن در طول روزگار، چون یکى از خصوصیات هر چیز سنگین ، این است که در جاى خود ثابت بماند.
و بعضى دیگر وجوهى دیگر گفته اند که هر چند هر کدام در جاى خود صحیح و بى عیب است ، و لیکن وجهى که ما آوردیم چیزى است که از ظاهر آیه به ذهن مى آید.
عبارت بازاریابی به چه معنی و مفهومی میباشد؟ اکثر مردم به طور اشتباه، بازاریابی را فقط به عنوان فروش و فعالیتهای پیشبرد فروش مثل تبلیغات، تصور میکنند ولی فروش تنها یکی از وظایف بازاریابی میباشد و مهمترین جزء به شمار نمیرود. اگر بازاریاب بتواند با یک بررسی کامل در شناخت کالاهای موردنیاز مصرفکننده توفیق یافته و میزان توسعه کالاهای مرغوب، قیمتگذاری و توزیع کردن را به نحو موثری انجام دهد، کالاها به سادگی به فروش خواهند رفت، هر کسی اطلاعاتی در مورد کالاهایی که موردتوجه مصرفکنندگان است دارد، مثلا وقتی که ایستمن کداک دوربین اینستاماتیک خودش را طراحی کرد، وقتی که آتاری نخستین بازیهای ویدیویی را طراحی کرد و وقتی که هندا اتومبیل آکورد خود را تولید کرد، این تولیدکنندگان با درخواستهای خرید مواجه شدند. آنها به جای طراحی کالاهایی برای استفاده شخصی، محصولاتی مناسب با خواست عموم تولید کردند. پیتر دراکر یکی از صاحبنظران و اندیشمندان مدیریت هدف بازاریابی را بدین شرح بیان میکند: «هدف بازاریابی این است که بیشترین فروش را انجام دهد و این ممکن نخواهد شد تا موقعی که مشتری را آنطور که خدمات یا تولیدات دقیقا متناسب با خواستههای او باشد، بشناسیم و درک کنیم. این بدین معنی نیست که فروش و تبلیغات مهم نیستند زیرا گذشته از اینکه قسمتی از مجموعه فعالیتهای زنجیرهای بازاریابی هستند، به صورت ابزارهای بازاریابی با هم به کار میروند تا بر بازار تاثیر بگذارند. تعریف بازار با دید بازاریابی کاربردی :بازار محلی است که در آنجا کالا جهت تبادل وجود داشته باشد یا به عبارت دیگر مکانی که شامل حضور مشتری و عرضه باشد. مشتری باید دارای
پول نیاز میل به خرید باشد
بازاریابی تعریف کلاسیک بازاریابی شامل آن دسته از فعالیتهایی است که کالاها و خدمات را از واحد تولیدی و خدماتی به مصرفکننده میرساند چنین تعریفی ناقص بوده و فعالیتهای بازاریابی را محدود به انجام وظایفی که صرفا مابین تولید و مصرف قرار گرفتهاند مینماید. از جمله این فعالیتها میتوان بستهبندی کالاها، نامگذاری و علائم تجاری فراوردههای کانالهای توزیع (نظیر فروش مستقیم به مصرفکننده نهایی، عمده فروش، واسطه، خردهفروش) ترابری، انبارداری، روشهای فروش، آگهیهای بازرگانی، قیمتگذاری و اعتبارات مصرفی را نام برد. امروزه این امر مسلم شده است که یک مدیر بازاریابی موفق نمیتواند فعالیتهای خود را از زمانی که کالا تولید گردیده و آماده پخش است آغاز نموده و با تحویل کالا به مصرفکننده به پایان برساند. قسمتی از فعالیتهای عمده بازاریابی به کارهای پیش تولیدی معطوف میشود ازجمله فعالیتهای بازاریابی پیشتولیدی، شناخت مصرفکنندگان و رفتار آنان در بازار را میتوان نامبرد. فعالیت دیگر شامل بررسی بازار کالا جهت تولید و فروش مقرون به صرفه آنها میباشد باز هم قبل از اینکه واحد تولیدی به ساخت محصول اقدام کند مدیر بازاریابی باید کالا را طوری طرحریزی کند که پس از تولید موردپسند مصرفکنندگان قرار گرفته و نیازها و خواستههای آنها را برآورده سازد. نوآوری محصولات و خرید کالا و قطعات به منظور تولید و فروش نیز از جمله فعالیتهای بازاریابی پیش تولیدی میباشد. مدیر بازاریابی همچنین نمیتواند وظایف خود را با فروش و تحویل کالا به مصرفکننده خاتمه یافته پندارد. ازجمله وظایف پس از فروش کالا را میتوان تعمیر و نگهداری کالاهای فروش رفته، اجرای قرارداد ضمانت کالا، ارائه خدمات به مشتریان و گردآوری اطلاعات پیرامون رضایت مصرفکننده نسبت به کالاهای فروش رفته و پیشنهاد آن اطلاعات به قسمتهای مختلف سازمان به ویژه واحد طرحریزی کالا نام برد. علاوه بر فعالیتهای پیش تولیدی، توزیعی و پس از فروش بازاریابی تعدادی از فعالیتهای مدیریت بازار نیز وجود دارد که دامنه آنها محدود به هیچ یک از حوزههای سه گانه بالا نمیباشد. ازجمله این فعالیتهای بازاریابی را میتوان پژوهشهای بازار، شرایط محیطی بازار، قوانین و مقررات بازار، سیستمهای اطلاعات بازار، تعهدات اخلاقی در امور بازاریابی و بازاریابی بینالمللی نام برد. بدین ترتیب روشن میگردد که دامنه بازاریابی بسیار وسیع بوده و فعالیتهای گسترده اقتصادی را شامل میگردد. به همین جهت در حدود نیمی از جمعیت فعال کشورهای پیشرفته صنعتی را شاغلین امور بازار تشکیل میدهند در کشورهای در حال توسعه از جمله در کشور ایران با اینکه تمام وظایف نام برده شده به وسیله شرکتها و کارخانجاتی که سهم عمدهای در بازار دارند اعمال میگردد لیکن نظر به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی این کشورها تکیه بر پارهای از فعالیتهای بازاریابی بیشتر از سایر فعالیتها میباشد. مثلا نحوه توزیع کالا از تولید به مصرف و حذف واسطه هایی که صرفا جنبه احتکار و بورسبازی دارند یکی از وظایف مهم مدیران بازار در کشورهای در حال رشد میباشد در مقابل به علت کمبود منابع تولیدی و نیاز فراوان مصرفکنندگان در مواردی که رقابت عامل موثری در سهم بازار باشد توجه زیادی به آگهیهای بازرگانی جهت انگیزش خریداران نمیشود. همچنین در جوامعی نظیر کشور ایران که نرخ تورم به نسبت بالاتر از مشابه آن در کشورهای صنعتی است انگیزههایی برای فروش قسطی باقی نمیماند. بدین ترتیب این روش حمایت از فروش کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. اطلاعات نقش مهمی در فعالیتهای مدیریت بازاریابی استراتژیک دارد، اطلاعات قابل اطمینان - موثق و در دسترس بخصوص در جهت تشخیص نیازمندیهای بازار بهبود کالا و خدمات - نوآوری و خلاقیت - برنامهریزی و کنترل برای مدیریت بازاریابی با ارزش و موثر است که این موضوع به عنوان یکی از مسائل مهم مدیران بازاریابی در ایران و سایر کشورهای در حال توسعه میباشد. تعریف ما از بازاریابی به شرح ذیل میباشد: «بازاریابی عبارت از فعالیتهای نیروی انسانی است که از طریق تبادل فرایندها به سمت ارضاء نیازها و خواستهها هدایت شود.» برای روشنتر کردن این تعریف، نگاهی به واژههای ذیل خواهیم داشت: احتیاجات، خواستهها، تقاضاها، محصولات، داد و ستد، معاملات و بازارها. احتیاجات (Needs) اساسیترین و زیربناییترین مفهوم بازاریابی، نیازهای بشر میباشد که ما آن را به شرح زیر تعریف میکنیم: احتیاجات عبارت از بیان احساس کمبود در یک فرد میباشد. وقتی که یک نیاز ارضاء نشود، شخص ناراحت است. یک فرد ناراضی یکی ازاین دو کار را انجام میدهد: یا به دنبال چیزی خواهد گشت که نیاز او را برطرف کند و یا کوشش میکند که نیازهایش را کاهش دهد. مردم در جوامع صنعتی سعی میکنند کالاهایی را پیدا کرده یا توسعه دهند که خواستههای آنها را ارضاء نماید. مردم در جوامع فقیر سعی میکنند که خواستههای خود را به چیزهایی که قابل دسترس باشند کاهش دهند. خواستهها( Wants) دومین مفهوم اساسی در بازاریابی، خواستههای بشر میباشد. خواستههای بشر زمانی که توسط فرهنگ و شخصیت افراد شکل بگیرند، شناخته میشوند. همراه با تکامل جامعه، خواستههای اعضای آن نیز افزایش و گسترش مییابد. مردم در معرض کالاهای متنوعی که علاقه و تمایلات آنها را برمیانگیزد قرار دارند. تولیدکنندگان کوشش میکنند که رابطهای بین چیزهایی که آنها تولید میکنند و نیازهای مردم برقرار نمایند. تقاضاها (Demands) مردم اکثرا خواستههای نامحدود، اما منابع محدود دارند. آنها تولیداتی را انتخاب میکنند که حداکثر رضایتمندی را در مقابل پولشان ایجاد نماید. خواستهها وقتی تبدیل به تقاضاها میشوند که با قدرت خرید همراه باشند. مصرفکنندگان به تولیدات به عنوان مجموعههای پرمنفعت مینگرند و کالاهایی را انتخاب میکنند که بهترین و بیشترین استفاده را به آنها میدهد. پس یک تویوتا یعنی یک حمل و نقل اساسی، یک قیمت پایین و سوخت اقتصادی (کم مصرف)، یک اتومبیل خوب یعنی: راحتی، تجمل و منزلت. مردم کالایی را انتخاب میکنند که حداکثر رضامندی را در ارتباط با خواستهها و منافع آنها ایجاد نماید. محصولات (Products) احتیاجات، خواستهها و تقاضاهای بشر، اشاره ضمنی به این مطلب دارد که محصولاتی وجود دارند که میتوانند آنها را ارضاء نمایند ما محصول را به شرح ذیل تعریف مینماییم: یک محصول عبارت از هر چیزی است که بتواند جهت اطلاع و رویت، اکتساب، استفاده یا مصرف، به بازار ارائه شود و بتواند یک خواسته یا یک نیاز را ارضاء نماید. تمامی محصولات به طور مساوی مورد درخواست نیستند. قابل دسترسترین و کم قیمتترین محصولات محتملا در درجه اول اهمیت، برای خریده شدن قرار دارند. مفهوم یک محصول محدود به اشیاء فیزیکی نمیباشد بلکه هر عاملی که توانایی برآورده کردن یک نیاز را داشته باشد یک محصول است علاوه بر کالاها وخدمات محصول شامل: افراد، مکانها، سازمانها، فعالیتها وایدهها میباشد. یک مصرفکننده در مورد سرگرمیهایش تصمیم میگیرد: تلویزیون تماشا میکند، به چه مکانهایی برای تعطیلات برود، در سازمانها عضو شود، از عقاید و نظرات حمایت کند. برای مصرفکننده تمام اینها یک محصول هستند. اگر واژه «محصول» مناسب نباشد، میتوانیم از واژههای ارضاءکننده «منبع یا پیشنهاد» استفاده نماییم. مبادله (Exchange) بازاریابی زمانی صورت میگیرد که مردم تصمیم میگیرند نیازها و خواستههای خودشان را از طریق مبادله ارضاء نمایند. مبادله عبارتست از عمل به دست آوردن چیز مورد درخواست از یک شخص و دادن چیزی در مقابل آن. مبادله طریقهای است که مردم میتوانند توسط آن کالای موردنیاز و درخواست خود را به دست آورند. مبادله از محدودیت خاص خود برخوردار است: مردم ناچار به التماس یا محتاج بخشش دیگران نیستند. مردم باید دارای مهارتها و تخصصهایی باشند که بتوانند چیز مورد احتیاجی را تولید نمایند یا خدمت موردنیازی را ارائه کنند و در مقابل کار یا کالای تولید یا ارائه شده دیگران را به دست آورند. مبادله هدف اصلی بازاریابی میباشد. برای اینکه یک مبادله صورت پذیرد، شرایط متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند: باید حداقل دو طرف وجود داشته باشد و هر طرف نیز باید چیز ارزشمندی برای طرف مقابل در اختیار داشته باشد، هر طرف باید بخواهد تا با طرف دیگر معامله کند و هرکدام باید در قبول یا رد محصول ارائه شده توسط دیگری آزاد باشند و بالاخره هر طرف باید قادر به برقراری ارتباط و تحویل کالا باشد. این شرایط، مبادله را ممکن میسازد. برای اینکه یک معامله واقعا صورت پذیرد، دو طرف باید به توافق برسند. اگر آنها موافق باشند، چنین نتیجه میگیریم که عمل مبادله، طرفین را در شرایط و موقعیت بهتری از کار قرار داده است. زیرا هر یک از آنها در قبول یا رد پیشنهاد آزاد بوده است. با این توصیف، درست همانطور که تولید محصول ایجاد ارزش میکند، مبادله نیز ایجاد ارزش میکند و این امر تواناییهای مصرفی بیشتری را به مردم میدهد. معاملات (Transaction) از آنجایی که مبادله هدف اساسی بازاریابی میباشد، معامله محور فعالیتهای بازاریابی است. معامله عبارتست از یک داد و ستد ارزشها بین دوطرف. یک معامله حداقل شامل دو چیز با ارزش، شرایطی که در یک زمان معین روی آنها توافق شده و یک محل مورد توافق است. بازاریابی مجموعه اقداماتی است در جهت رساندن تولیدات، خدمات، ایدهها و امثال آن به مرحله مبادله یا معامله. بازارها (Markets) مفهوم معاملات ما را به مفهوم یک بازار هدایت مینماید. یک بازار عبارتست از مجموعه خریداران واقعی و بالقوه یک کالا. همانطور که تعداد افراد و معاملات در یک جامعه رو به افزایش است، تعداد تجار و مکانهای بازار نیز رو به افزایش است. در جوامع پیشرفته، بازار لزومی ندارد که به صورت مکانی که خریدار و فروشنده در آن به داد و ستد ارزشها میپردازند، باشد با حمل و نقل و ارتباطات مدرن، یک تاجر میتواند یک کالا را در برنامه آخر شب تلویزیون تبلیغ نماید. توسط تلفن از صدها مشتری سفارش بگیرد و روز بعد آن کالا را برای خریداران پست نماید بدون اینکه هیچ گونه برخورد حضوری با خریدار داشته باشد. یک بازار میتواند در اطراف یک محصول، یک خدمت، یا هر چیز با ارزشی رشد نماید. به عنوان مثال: یک بازار کار، شامل افرادی است که تمایل دارند کار خود را در مقابل دستمزد یا محصولات، ارائه دهند. موسسات مختلفی از قبیل موسسات کاریابی و موسسات مشاوره، در اطراف یک بازار کار رشد کردند تا بتوانند به عملکرد آن به نحو بهتری کمک نمایند. بازار پول یکی دیگر از بازارهای مهم میباشد که برای این به وجود آمده است تا احتیاجات مردم را برآورده کند، بنابراین آنها میتوانند پول قرض بگیرند، قرض بدهند یا پسانداز کنند. بازاریابی( Marketing ) بالاخره مفهوم بازار ما را به چرخه کامل مفهوم بازاریابی میرساند. بازاریابی یعنی کار کردن با بازارها، به این منظور که باعث رضامندی احتیاجات و خواستههای بشر میگردد. پس ما به تعریف خودمان در مورد بازاریابی، برمیگردیم. به عنوان «فعالیتهای بشر که برای ارضاء کردن احتیاجات و خواستهها از طریق تبادل فرایندها هدایت میشود» تبادل فرایندها، مستلزم کار است. فروشندگان مجبورند خریداران را جستجو کنند، نیازهای آنها را شناسایی نموده و کالاهای خوب و مناسب طراحی نمایند، آنها را توسعه داده، انبار نموده و قیمتگذاری کرده و تحویل نمایند. چنین فعالیت هایی از قبیل توسعه محصول، تحقیق، ارتباطات، توزیع، قیمتگذاری و خدمات،فعالیتهای اصلی بازاریابی میباشند. اگرچه مامعمولا به بازاریابی به عنوان ادامه کسب توسط فروشنده، میاندیشیم اما خریداران نیز به فعالیتهای بازاریابی میپردازند. مصرفکنندگان وقتی «بازاریابی» میکنند که به جستجوی کالاهایی که توان پرداخت قیمت آنهارا دارند میپردازند. نمایندگی یک شرکت زمانی بازاریابی میکند که به دنبال فروشندگان رفته و برای شرایط خوب، چانه میزند. یک «بازار فروشندگان» بازاری است که در آن فروشنده دارای قدرت زیادتری میباشد و خریداران مجبورند که خیلی دقیق و کوشا باشند. در یک «بازار خریداران»، خریدار دارای قدرت زیادی بوده و فروشنده، مجبور است که بسیار فعال و کوشا باشد. وظایف مدیریت بازار عالیتهای مدیریت بازاریابی باید در چارچوب برنامههای استراتژیک یک شرکت و با نگرش نظامگرا انجام گیرد. مدیریت بازاریابی وظایف زیر را به عهده دارد: جمعآوری و بررسی اطلاعات به منظور تشخیص وضعیت و استعداد بازار و به طور کلی تعیین نیاز مصرفکنندگان موردنظر. لازم به توضیح میباشد که مدیران بازاریابی باید از طریق تقسیم بازار بتوانند مصرفکنندگان موردنظر را شناسایی نمایند و با توجه به خصوصیات مصرفکنندگان، کالا و خدمات موردنیاز آنها را تامین کنند. تعیین هدفهای بازاریابی با توجه به نتایج اطلاعات به دست آمده و منابع شرکت مانند مشخص کردن هدفهای فروش و سهمیه بازار. تعیین آمیزه و یا ترکیب بازاریابی Mix Marketing که عناصر عمده آن عبارتند از محصول، قیمت، کانالهای توزیع و فعالیتهای پیشبرد فروش که این عناصر به عنوان فعالیتهای قابل کنترل مدیریت بازاریابی میباشند. مدیران بازاریابی باید به این سوالات جواب دهند که چه محصولی، با چه قیمتی تولید و در چه مکانی عرضه نمایند و با چه شیوه تبلیغاتی به اطلاع مصرفکنندگان برسانند. بدیهی است که این عوامل قابل کنترل مدیریت بازاریابی با توجه به شرایط محیطی (سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی و...) که بر فعالیتهای بنگاه اقتصادی تاثیر دارند با امکانات موسسه مشخص میگردند. در نتیجه مدیریت بازاریابی با توجه به نیاز مصرفکنندگان و منابع سازمان باید کالا یا خدمات موردنیاز مصرفکنندگان را تهیه و عرضه نمایند.
سازماندهی: به منظور اینکه مدیریت بازاریابی بتواند به اهداف موردنظر برسد باید فعالیتهای بازاریابی خود را سازماندهی نماید و نیروی انسانی و آموزش لازم را تامین نماید و ضمنا جهت پیشبرد فعالیتها هماهنگیهای لازم را داشته باشد. کنترل و یا نظارت: به منظور اینکه فعالیتها با توجه به برنامه پیش برود مدیریت بازاریابی باید در مقاطع زمانی مختلف عملکرد را با برنامه مورد بررسی و مقایسه قرار دهد و در جهت رفع مشکلات و تجدیدنظر در برنامه اقدام نماید. تامین خدمات بعد از فروش: مثل تامین لوازم و قطعات و ارائه خدمات تعمیراتی جهت محصولاتی که به فروش رفتهاند. بدیهی است مصرفکنندگان در تصمیمگیری جهت خرید کالا در یک بازار رقابتی حتما به پارامتر خدمات بعد از فروش توسط تولیدکنندگان نیز توجه دارند. بررسی نظریات مصرفکنندگان: مدیران بازار در نهایت، نقطهنظرات و عکسالعمل مصرفکنندگان را در مورد کالا یا خدماتی که ارائه شده باید از طریق شیوههای مختلف تحقیقات بازاریابی دریافته و آنها را بررسی و مورد استفاده در تصمیمگیری و برنامههای خود قرار دهند. زیرا فرض ما در بازاریابی پیشرفته این است که مصرفکنندگان حرف اول را میزنند و اگر بنگاه اقتصادی بخواهد در اقتصاد رقابتی (اقتصاد بازار) فعال باشد و سهم عمدهای از بازار را به خود اختصاص دهد و در نتیجه سود داشته باشد و به زندگی خود ادامه دهد باید حتما به مصرفکنندگان توجه لازم را داشته باشد.
علاوه بر وظایف مذکور، ایجاد تقاضا برای محصول و خدمات ارائه شده نیز جزو وظایف مدیریت بازار میباشد. مدیریت بازاریابی وظیفه دارد «مقدار»، «زمان» و «خصوصیات» تقاضا را طوری هماهنگ کند که سازمان بتواند به اهداف خود برسد. بدیهی است در هر زمان مقدار واقعی تقاضا برای کالا یا خدمات ممکن است «پایینتر»، «مساوی» و یا «بالاتر» از سطح تقاضای موردنظر باشد. برای ایجاد تقاضا در مورد کالا سه شرط باید وجود داشته باشد: اول باید نیاز برای آن کالا توسط گروهی از مردم وجود داشته باشد، دوم آنکه این گروه قدرت خرید کالاها را داشته باشند و سوم آنکه میل داشته باشند قسمتی از پول خود را در رفع نیاز خود بپردازند. اهم وظایف مدیریت بازار
جمعآوری و بررسی اطلاعات به منظور تشخیص وضعیت و استعداد بازار و تعیین نیاز مصرفکنندگان مشخص نمودن هدفهای فروش و سهمیه بازار تعیین آمیزه و یا ترکیب بازاریابی که عناصر آن از محصول، قیمت، کانالهای توزیع و فعالیتهای پیشبرد فروش میباشند. سازماندهی فعالیتهای بازاریابی و نیروهای انسانی و آموزش لازم برای آن کنترل و یا نظارت به منظور اینکه فعالیتها با توجه به برنامه پیش برود. تامین خدمات بعد از فروش: مثل تامین لوازم یدکی و قطعات بررسی نظریات مصرفکنندگان در ارتباط با محصولات و خدمات ارائه شده ایجاد تقاضا برای محصول و خدمات ایجاد هماهنگی بین مقدار، زمان و خصوصیات تقاضا
طراحان خلاقیت و نبوغ خودشان را روی طرح ها و نقش های تازه کیف پیاده می کنند تا خانم ها بتوانند با خریدن یک کیف تغییری چشمگیر در ست خود ایجاد کنند.خرید کیف
در گذشته استفاده از کیف، بیشتر جنبه تزیینی داشت اما امروزه کیف، یکی از وسایل ضروری ما در بیرون از منزل است، اما گاهی مدل های بسیار متنوع کیف باعث می شود که نتوانیم براحتی، خریدمان را انجام دهیم. اگر قصد دارید یک کیف خریداری کنید نکات زیر می تواند به شما کمک کند.
برای خرید در گام اول، باید کاربرد کیف را مشخص کنید. اگر به دنبال مدلی هستید که بتوانید آن را با تعداد بیشتری از لباس هایتان هماهنگ کنید، بهتر است به دنبال انواع ساده و بدون طرح بروید. رنگ های مشکی، سرمه ای، قهوه ای و سبز تیره از جمله رنگ هایی است که قابلیت هماهنگی بیشتری با رنگ های دیگر دارد. برای مثال رنگ قهوه ای می تواند با لباس های کرم و شیری استفاده شود. رنگ سبز نیز ترکیب خوبی را با نارنجی و زرد تشکیل خواهد داد.
اگر می خواهید کیفی خریداری کنید که در آن از چند رنگ استفاده شده است باید به رنگ اصلی و زمینه دقت داشته باشید که یک رنگ خنثی باشد. هنگامی که رنگ لباس هایتان متنوع و بیشتر از 2 رنگ دارد حتما از کیف های تک رنگ استفاده کنید. مساله دیگری که در این میان اهمیت دارد، سایز و اندازه کیف است. اگر شما یک خانم میانسال هستید، بهتر است از یک کیف متوسط یا کوچک استفاده کنید. رنگ کیف این افراد نباید تند و زننده باشد. دختران نوجوان همیشه وسایل زیادی دارند که دوست دارند همراه خود داشته باشند. استفاده از کیف های بزرگ با رنگ های شاد برای این گروه سنی مناسب تر است.
خانم های بلند قد می توانند از انواع کیف ها استفاده کنند، اما اگر ریز اندام و قد کوتاه هستید بهتر است از کیف های کوچک تر و جمع و جورتر استفاده کنید.
کیف های پارچه ای بیشتر برای محیط های غیررسمی کاربرد دارد، اما اگر می خواهید برای شرکت در مهمانی های رسمی کیفی تهیه کنید بهترین گزینه می تواند یک کیف کوچک چرمی به رنگ مشکی یا قهوه ای باشد. هماهنگی رنگ بین کیف و کفش می تواند تأثیر زیادی در شکل ظاهری شما داشته باشد. بهتر است این دو را از یک طرح و رنگ انتخاب کنید یا دست کم جنس آنها را با هم هماهنگ کنید.اگر رنگ کیف و کفش تان هماهنگی ندارد می توانید از بند کفش همرنگ کیفتان استفاده کنید یا از طرح های خلاقانه ای مانند این استفاده کنید.
قبل از خرید کیف، به تعداد جیب های آن دقت کنید. اگر همیشه وسایل زیادی را به همراه دارید، جیب ها برای شما کاربرد زیادی خواهد داشت. ممکن است شما جزو آن دسته از خانم هایی باشید که کیف شلوغی دارند و هر بار که به دنبال چیزی هستند آن را به سختی پیدا می کنند. برای حل این مشکل از کیف های کوچک تر داخل کیفتان استفاده کنید تا وسایلتان سامان داشته باشند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر دانش آموز هستید حتما از کوله پشتی های استاندارد استفاده کنید. کیف های دستی باعث افتادگی شانه ها می شود و هنگام حمل وسایل سنگین برای ستون فقرات خطرناک است. بهتر است این کیف ها بند کمری هم داشته باشد تا هنگام حرکت مدام روی شانه ها تلو تلو نخورد.
امروزه یکی از مهمترین اهداف همهی کشورها تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی و رونق کسبوکار و تجارت به ویژه در بخش خصوصی است و یکی از عوامل مهم تشکیل دهندهی یک کسبوکار یا بنگاه و شاید مهمترین هدف آنها، انجام معاملات و دادوستدهای مختلف با مشتریان است به نحوی که هرچقدر تعداد و حجم این معاملات گستردهتر باشد، کسبوکار بهتر و موفقتر ارزیابی میشود.
در انجام یک معامله، مهمترین بخش نحوهی پرداختها و تبادلات است و هرچقدر جامعهای پیشرفتهتر باشد، تلاش میکند تا بهترین، مطمئنترین و سریعترین شیوههای پرداخت در معاملات به ویژه معاملات با حجم بالاتر یا بینالمللی را برای طرفین معامله فراهم آورد. شیوهی پرداخت به ویژه در تجارت بینالملل با توجه به تفاوت میان کشورها و قوانینشان در عرصههای حقوقی و اقتصادی، متفاوت بودن و دور بودن محل خریداران و فروشندگان و همچنین وجود میزانی از عدم اطمینان میان طرفین از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای همین در اینجا میخواهیم ببینیم ال سی چیست و چه کاربردی در تجارتها دارد. ال سی / LC چیست و تابع چه مقرراتی است؟
یکی از طرق معروف و شناخته شده برای پرداختها، مخصوصا در عرصهی تجارت بینالملل، استفاده از نهادی با عنوان ال سی ( LC ) یا اعتبار اسنادی است. منظور از واژهی LC که مخفف عبارت Letter of credit یا به نحو دقیقتر Documentary Letter of Credit است و با عناوین اعتبار اسنادی یا اعتبارنامه در زبان فارسی معرفی میشود، یک روش پرداختی است که در آن تعهد قطعی به پرداخت از جانب بانک گشایندهی اعتبار وجود دارد و به خریدار و فروشنده داده میشود که به موجب آن بانک تعهد میکند که میزان پرداختی خریدار، در زمان تعیین شده و با همان مبلغ مورد توافق و صحیح، به فروشنده داده خواهد شد. در حقیقت در تعریف سادهترِ دیگری که نویسندگان بر اساس مقررات UCP از این نهاد ارائه میکنند، ال سی یک خدمت بانکی است که در آن بانک گشایندهی اعتبار بر اساس درخواست و دستور مشتری (که متقاضی اعتبار اسنادی یا خریدار معامله تلقی میشود) یا از طرف خود به عنوان ذینفع موظف میشود به منظور خرید یا سفارش کالا یا دریافت خدمات در مقابل اسناد مقرر و مطابق با شرایط درج شده در اعتبار اسنادی، پرداختی را به فروشنده (ذینفع) انجام دهد یا به بانک دیگری اجازهی پرداخت یا معامله دهد.
با وجود آن که بیشترین استفاده از این روش پرداخت در حوزهی تجارت بینالمللی است اما در معاملات و تجارت داخلی هم میتوان از این روش با توجه به مزایایی که دارد، برای پرداخت استفاده نمود. استفاده از این روش پرداختی در هر دو حوزهی تجارت داخلی و بینالمللی تابع یک سری مقررات خاص خواهد بود.
در عرصهی بازرگانی بینالمللی باتوجه به رایج بودن استفاده از ال سی، اتاق بازرگانی بین المللی ( International Chamber of Commerce/ ICC ) جهت ایجاد سهولت و اطمینان بیشتر در استفاده از این روش، مجموعه مقررات یکسانی در این خصوص تدوین و تنظیم کرده است که با عنوان Uniform Customs & Practice for Documentary Credits به معنای عرف و رویههای یکنواخت اعتبار تجاری ارائه شده است و به اختصار UCP نامیده میشود. جدیدترین نسخهی این مقررات با عنوان UCP 600 تهیه شده است و در دسترس همگان قرار گرفته است. در نظام حقوقی ما نیز این مجموعه مقررات و همچنین مباحث تفصیلی مربوط به اعتبارات اسنادی و اقسام و مراحل آن توسط برخی از نویسندگان تهیه شده است؛ به ویژه کتابهای اعتبار اسنادی بازرگانی و اعتبارات اسنادی و مسائل بانکی، نوشتهی آقای مجتبی زمانی فراهانی، که بخشهایی از این مقاله برگرفته از آثار ایشان است. بنابراین اگر بخواهیم در عرصهی بین الملل از این روش پرداخت استفاده کنیم مناسبتر است که این مجموعه مقررات را به عنوان یک الگو و ضابطه مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم هرچند که طرفین معامله میتوانند برخی از این مقررات را باتوافق یکدیگر تغییر دهند.
در بُعد داخلی، استفاده از ال سی یا اعتبار اسنادی، تابع مقرراتی است که شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۳۹۱/۹/۷ با عنوان «الزامات ناظر بر فرایند اعتبار اسنادی داخلی – ریالی» تصویب کرده است و به اختصار به «اعتبار اسنادی داخلی» نام گرفته است. این مصوبه جدیدترین ضوابط مربوط به اعتبارات اسنادی داخلی را مطرح میکند. این مصوبهی جدید تفاوتهای عمدهای با نسخههای قدیمیتر آن که در سالهای ۸۰ و ۹۰ تصویب شده بود، دارد. متن کامل این تصویبنامه و همینطور تفاوتهای کامل آن با نسخههای قدیمی، در سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای علاقهمندان قابل مشاهده است و به طور مرتب به روز رسانی میشود. مهمترین تحول ایجاد شده در این تصویبنامه با توجه به برخی سوءِاستفادههای مالی، استفاده از سامانهی پیامرسانی الکترونیکی مالی (سپام) است. این سامانه در بانک مرکزی راهاندازی شده است و برای جلوگیری از سوءِاستفادههای مالی، امکان تبادل پیامهای مالی بین بانکی بهطور متمرکز از جمله پیامهای مربوط به اعتبار اسنادی داخلی را به صورت استاندارد فراهم کرده است.
از جمله تحولات دیگر این مقرره، الزام بانک گشایندهی اعتبار به اعتبارسنجی دقیق متقاضی و استعلام از مراجع مختلف مبنی بر عدم وجود چک برگشتی یا بدهی مالیاتی یا بدهیهای دیگر است. همچنین بانک گشایندهی اعتبار ملزم شده است که اقدام به اخذ شمارهی منحصر به فرد از سامانهی پیامرسانی الکترونیک مالی (سپام) نماید و ابلاغ این اعتبار اسنادی هم صرفا باید از طریق همین سامانه انجام شود. همچنین در این نسخهی جدید، بر بازرسی دقیق کالا به منظور حصول اطمینان از تطابق یا عدم تطابق کالای بازرسی شده نیز تأکید شده است. مراحل گشایش اعتبار یا ال سی کدامند؟
مراحل گشایش اعتبار یا ال سی - ال سی چیست
برای گشایش اعتبار اسنادی مراحل مختلفی لازم است طی شود که بررسی مفصل و جزئی همهی آنها از حوصلهی این نوشتار خارج است اما به طور خلاصه میتوان از چهار مرحلهی اصلی در این روش پرداختی سخن گفت:
مرحلهی اول، مرحلهی گشایش اعتبار در بانک گشاینده است. برای این امر لازم است که ابتدا طرفین بر سر یک معامله توافق کرده باشند و مجموعه اسنادی را از قبیل پیشفاکتور تهیه کرده باشند که نشاندهندهی قصد انجام معامله توسط آنهاست. پس از حصول توافقات اولیه، خریدار (یا وارد کنندهی کالا / متقاضی گشایش اعتبار) از بانکی (در کشور خود) درخواست گشایش اعتبار و ابلاغ آن به فروشنده را مینماید. مرحلهی دوم مرحلهی ابلاغ این اعتبار اسنادی به فروشنده است. در این مرحله فروشنده متن ال سی را مطابق با شرایط اعتبار از بانک ابلاغ کننده دریافت میکند و پس از دریافت آن اقدامات لازم را جهت تولید و بستهبندی کالا و تنظیم اسناد نهایی فروش انجام میدهد. در مرحلهی بعدی پس از ارسال کالا و اخذ اسناد مربوطه، فروشنده با بانک گشاینده اعتبار تسویه میکند و وجه، برای او مطابق توافق طرفین واریز میشود. در نهایت در مرحلهی آخر خریدار یا وارد کنندهی کالا، کالاهای دریافتی خود را از گمرکات (بنادر؛ در حمل دریایی و فرودگاهها؛ در حمل هوایی) ترخیص میکند.
این بیان ساده و خلاصهای بود از مراحل گشایش اعتبار تا تحویل نهایی کالا و خدمات اما نکتهای که باید در نظر داشت این است که طرفین میتوانند درمواردی، هر شرط دیگری را که با توجه به اوضاع و احوال و شرایط خود و طرف معامله لازم میدانند به هریک از این مراحل اضافه کنند یا بعضا برخی از مقررات را برای سهولت کار با توافق یکدیگر حذف کنند. برای آگاهی کامل از اصطلاحات مرتبط با کالا، صادرات و واردات، ترخیص کالا، حمل و نقل، بیمه و … در حوزهی تجارت بینالملل لازم است به اینکوترمز (Incoterms) مخفف (International commercial terms / اصطلاحات بازرگانی بینالمللی) مراجعه کنید. انواع ال سی یا همان اعتبارات اسنادی
برای اعتبارات اسنادی با توجه به ویژگیها یا امتیازات یا بعضا محدودیتهایی که ممکن است برای آنها در نظر گرفته شود، اقسامی مطرح میشود. برخی از شناخته شدهترین آنها از دیدگاه نویسندگان این حوزه عباتند از:
اعتبارات اسنادی تأیید شده و تأیید نشده: منظور از اعتبارات اسنادی تأیید شده اعتباراتی است که خریدار باید اعتبار صادر شده از سوی بانک خود را به تأیید هر بانکی که مدنظر فروشنده باشد، برساند اما در اعتبارتأیید نشده چنین شرطی لازم نیست. تقسیم دیگری که مطرح میشود اعتبار اسنادی قابل انتقال و غیرقابلانتقال است: در اعتبار اسنادی قابل انتقال، فروشنده یا ذینفع میتواند تمام یا بخشی از این اعتبار را به دیگری واگذار کند اما در اعتبار اسنادی غیرقابلانتقال چنین اختیاری برای فروشنده یا شخص ذینفع وجود ندارد. اعتبار اسنادی مدتدار یا نسیه و اعتبار دیداری: در اعتبار مدتدار این امتیاز پیشبینی شده است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائهی اسناد از طرف فروشنده به بانک پرداخت نمیشود بلکه پرداخت بعد از مدت معینی که توافق شده است، صورت میگیرد. در حقیقت در این نوع اعتبار اسنادی یک امتیاز به خریدار اعطا شده است تا پس از دریافت کالا و سپری شدن یک مهلت یا فروش آن کالا، وجه آن را بپرازد. اما بر عکس در اعتبار اسنادی دیداری بانک بلافاصله پس از رؤیت اسناد تحویل کالا به خریدار و وجود شرایط مورد توافق در اعتبار اسنادی، وجه را به فروشنده کالا پرداخت میکند. اعتبار اسنادی قابل برگشت و غیرقابلبرگشت: ویژگی این اعتبارات این است که در اعتبارات اسنادی قابل برگشت، خریدار یا بانک میتواند بدون اطلاع فروشنده هر تغییر یا اصلاحی را که در شرایط اعتبار لازم میداند، انجام بدهد بدون نیاز به کسب اجازه و موافقت از فروشنده و برعکس در اعتبارات اسنادی غیرقابلبازگشت چنین اختیاری برای خریدار یا بانک وجود ندارد و هرگونه تغییر یا اصلاح باید با موافقت فروشنده باشد. اعتبار اسنادی اتکایی: این نوع از اعتبارات اسنادی از دو اعتبار مجزا تشکیل میشود اعتبار اول به نفع فروشندهی اول ایجاد میشود که خود او نمیتواند کالای مورد معامله را تهیه و ارسال کند. به همین دلیل با اتکا به این اعتباری که به نفعش ایجاد شده است اعتبار دیگری برای فروشندهی دیگر (فروشندهی دوم) ایجاد میشود که او میتواند کالا را تهیه و ارسال کند.
البته اعتبارات اسنادی انواع دیگری هم دارد که بررسی کامل همهی آنها در این نوشتار کوتاه امکان پذیر نیست و برای آگاهی از همهی اقسام آنها لازم است به منابع تفصیلی این حوزه مراجعه کنید اما کاربردیترین و شناختهشدهترین آنها، همین مواردی بود که به اختصار مطرح شد. چرا از اعتبارات اسنادی به عنوان یک روش پرداخت در معاملات استفاده میشود؟
اعتبارات اسنادی به عنوان یک روش پرداخت در معاملات - ال سی چیست
همانطور که مطرح شد پرداخت، مهمترین بخش یک معامله و دادوستد را تشکیل میدهد و چنانچه این پرداختها با حجم بالا باشند یا میان کشورهای مختلف صورت بگیرند، به واسطهی وجود پارهای از مشکلات دشوارتر خواهند بود. در این میان، روش پرداخت مبتنی بر گشایش اعتبار اسنادی (ال سی) به واسطهی برخی مزایایی که دارد، مورد توجه طرفین معامله قرار میگیرد. برخی از مهمترین ویژگیها و امتیازات این روش پرداخت عبارتند از:
شاید مهمترین امتیاز این روش پرداختی ایجاد اطمینان و قطعیت در پرداخت است بدین معنا که در آن فروشنده اطمینان خاطر پیدا میکند که وجه اعتبار را از بانک دریافت خواهد کرد و چون بانک این پرداخت را تعهد کرده است، چنانچه خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک تمام مبلغ یا قسمتی از آن را که پرداخت نشده است، میپردازد. در حقیقت تعهد بانک در چنین حالتی به جای تعهد شخص قرار میگیرد. در برخی از اقسام اعتبار اسنادی، امکان بهرهمندی از تسهیلات بیشتری برای فروشنده در برابر اعتبار گشایش یافته ایجاد میشود. باتوجه به این که در این روش پرداخت چند مرحله برای گشایش اعتبار و پرداخت نهایی وجود دارد، لذا در هر مرحله فرصت و امکان بیشتری برای کنترل و بازرسی کالا و تطبیق آن با شرایط مقرر و توافق شده میان طرفین وجود دارد. و همچنین امکان کنترل تاریخ حمل و تحویل نهایی کالا نیز فراهم است. در این روش از برخی از مشکلات همچون بُعد مسافت و تفاوت مکانی خریدار و فروشنده و همچنین تفاوت و بعضا تعارضات در مقررات پولی و بانکی کشورها جلوگیری میشود و امکان تسهیل معاملات تجاری به ویژه در عرصههای بینالمللی فراهم میشود و به تبع آن حمایت از بخش خصوصی و توسعه و رونق کسب و کار را به ارمغان میآورد.
در استفاده از روش پرداخت مبتنی بر اعتبار اسنادی باید مراقب چه خطراتی بود و چه عواملی را کنترل کرد؟
با وجود مزایای بسیاری که برای این روش پرداختی مطرح میشود و تا حدود زیادی مشکلات پرداخت را حل میکند اما استفاده از این روش مثل هر روش دیگری مجموعه ریسکهایی را هم ممکن است در پی داشته باشد. برای همین لازم است در استفاده از آن دقت کافی شود و در مورد هر معامله با بررسی جوانب امر، بهترین روش پرداختی انتخاب شود. برخی از مهمترین خطرات استفاده از این روش مربوط میشود به امکان کلاهبرداری یا جعل اسناد مربوط به تحویل کالا یا تغییر و دستکاری در متن خود ال سی که البته با توجه به این که در مقررات جدید، از طریق سامانههای الکترونیکی مالی این تبادلات انجام و کنترل میشود، احتمال این قبیل سوءِاستفادهها نیز کمتر شده است. خطر یا ریسک دیگری که میتواند مطرح باشد این است که گاهی ممانعت دولتها در شرایط جنگ، تحریمها یا مشکلات مربوط به مبادلات ارزی نیز ممکن است در فرآیند پرداخت اشکالاتی ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از این روش برای پرداختها تمامی شرایط، مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به اوضاع و احوال موجود بهترین روش پرداختی در معاملات انتخاب شوند.